Marți, 16 decembrie, municipiul Constanța s-a confruntat cu o perturbare majoră a transportului public. Autobuzele societății CT BUS, principala rețea de transport urban, nu au ieșit deloc pe trasee în cursul întregii zile, după ce aproape 200 de angajați au declanșat un protest spontan din cauza nemulțumirilor legate de neacordarea unor drepturi prevăzute în Contractul Colectiv de Muncă (inclusiv primele de sărbători, bonurile de vacanță și alte beneficii), condiții de muncă și transparența conducerii.
Transport public paralizat
În absența autobuzelor, mii de constănțeni au rămas fără mijloacele pe care se bazează zilnic pentru deplasări. Reprezentanții Primăriei municipiului Constanța au reacționat, numind protestul ca fiind ilegal, nefiind notificat în conformitate cu legea privind conflictele de muncă, și a subliniat că finanțarea transportului public pentru anul 2025 a fost asigurată integral.
Creștere a încasărilor Bolt și Uber
În contextul în care transportul public a fost indisponibil, locuitorii au apelat în număr mult mai mare la alternativele private de deplasare, în special Bolt și Uber.
Potrivit unor rapoarte neoficiale ale șoferilor parteneri și observațiilor din comunitate, cererea pentru curse Bolt și Uber a crescut semnificativ ieri, forțând platformele să activeze tarife dinamice în orele de vârf – o situație în care prețurile cresc temporar din cauza dezechilibrului între cerere și ofertă.
În jurul orei 17:00, o cursă care a pornit din zona Far până în cartirul Tomis 3 a costat 90 de lei, iar de la Gară până la Capitol 28 de lei. Potrivit celor care folosesc des platformele de ride-sharing, tarifele au fost și de 3 ori mai mari decât de obicei.
Profesorii au fost indulgenți cu elevii care au întârziat la ore, în timp ce mai multe programări în centrele medicale din oraș au fost cu mult decalate.
Valul de solicitări Bolt / Uber a determinat nu doar o creștere a încasărilor pentru șoferii locali care operează prin aceste platforme, dar a și aglomerat orașul.
Cât despre protest, a generat o discuție largă despre dependența față de transportul public și despre rolul platformelor private în asigurarea mobilității urbane în situații de criză. Mulți constănțeni au lăudat disponibilitatea rapidă a Bolt și Uber, în timp ce alții și-au exprimat nemulțumirea față de costurile neașteptate într-o zi lucrătoare.
În timp ce negocierile între angajații CT Bus și conducere continuă, rămâne de văzut dacă serviciul public va fi restabilit complet în zilele următoare. Astăzi, în a doua zi de protest, până la ora redactării acestui articol, autobuzele CT BUS nu au ieșit pe traseu.
Sursă foto: Unsplash
