Medhouse banner

Hyperion, vehiculul solar românesc dezvoltat de studenții Universității Tehnice din Cluj-Napoca

Date:

SOLIS Hyperion – Inginerie românească în cursa mondială a vehiculelor solare. Echipa UTCN Cluj, înscrisă în campania „100 de tineri pentru dezvoltarea României” 

Echipa SOLIS a Universității Tehnice din Cluj-Napoca (UTCN) a lansat oficial SOLIS Hyperion, cel mai nou vehicul solar dezvoltat de studenți, pregătit să participe la prestigioasa competiție Bridgestone World Solar Challenge 2025, ce va avea loc în Australia. Studenții români vor concura cu alte 36 de echipe din 18 țări, iar vehiculul construit de ei va parcurge peste 3.000 de kilometri prin deșertul australian – de la Darwin la Adelaide – utilizând exclusiv energie solară și o baterie de maximum 3 kWh.

Datorită performanțelor, echipa de la Universitatea Tehnică din Cluj, care duce inovația solară pe scena internațională, a fost înscrisă în campania „100 de tineri pentru dezvoltarea României”, derulată de Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României. 

Această realizare remarcabilă reprezintă vârful unei evoluții care a început în anul 2018, când o idee născută din pasiune s-a transformat într-un proiect de referință pentru învățământul tehnic românesc. Proiectul SOLIS nu înseamnă doar construcția de vehicule, ci promovează activ tehnologiile verzi, sustenabilitatea și dezvoltarea profesională a tinerilor ingineri români, care se implică direct în realizarea unor vehicule alimentate 100% cu energie solară.

Inițiatorul proiectului este Conf. Dr. Ing. Ștefan Breban, care, inspirat de experiența sa academică în Franța, a reușit să aducă această viziune înapoi în România, punând bazele unui demers educațional și tehnologic unic. De la primul prototip, EV1 (2019), până la actualul Hyperion (2025), echipa a construit și testat cinci generații de vehicule solare, participând cu succes la competiții internaționale din Belgia, Italia și Australia.

Modelul Hyperion este cel mai avansat vehicul realizat de echipa SOLIS. Acesta păstrează șasiul monococ din fibră de carbon al modelului anterior, dar beneficiază de un design complet revizuit, cu ampatament extins și o suprafață solară crescută la 6 m², ceea ce sporește eficiența energetică.

Vehiculul este dotat cu sistem de protecție tip Halo, pentru siguranța pilotului, faruri și lumini proiectate și construite integral de echipă, precum și sisteme electrice optimizate pentru consum redus. Bateria are o capacitate de 3 kWh, iar propulsia este asigurată de un motor electric fiabil, utilizat cu succes și în versiunile anterioare. Lungimea totală a vehiculului este de 5225 mm, iar întregul ansamblu reflectă o combinație de inovație, performanță și sustenabilitate.

Participarea la competiția din Australia nu este o premieră pentru echipă. În 2023, modelul EV3 a devenit primul vehicul solar românesc care a reușit să finalizeze cursa de 1200 km în cadrul aceleiași competiții, utilizând exclusiv energie solară. Echipa SOLIS reunește peste 40 de studenți de la diferite specializări – mecanică, electrică, electronică, software, aerodinamică, design industrial și management – oferindu-le o experiență educațională interdisciplinară, practică și reală. Studenții sunt implicați activ în toate etapele proiectului: de la concept și design, la fabricație, testare și participare în competiții internaționale.

Dimensiunea și impactul proiectului sunt recunoscute și la nivel național: recent, echipa s-a înscris în campania „100 de tineri pentru dezvoltarea României”, organizată de Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României, fiind considerată un exemplu de excelență pentru generația viitorului.

spot_img
Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului, instituției care a transmis informarea ori persoanelor (fizice/juridice) care au contribuit la realizarea lui, prin acordarea de informații, declarații, documente justificative etc.

Din acest motiv, publicația Stirilemedia.ro nu își asumă răspunderea pentru informațiile și detaliile publicate de autori, cu atât mai mult a celor ce au mențiunea DIN SURSE. Acestea reprezintă informații furnizate de terțe persoane, incluisv sub protecția anonimatului (la solicitarea lor).

Conținutul website-ului este destinat exclusiv informării publice și conține informații care nu sunt denaturate, cu excepția articolelor de tip pamflet în care se face această precizare. Copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conținutului acestui website (în limita a 500 de caractere, fără a cita sursa) este interzisă. Atenție! La articolele DIN SURSE, pentru exploatarea conținutului este obligatorie citarea sursei de 3 ori pe parcursul scrierii, cu link către publicația ȘtirileMedia.

Vă rugăm să aveți în vedere faptul că toate comentariile la articole sunt moderate, pentru a evita injuriile, calomniile, informațiile false, motiv pentru care vă încurajăm să comentați folosind un limbaj decent, evitând atacuri la persoană și informații false.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Distribuie postarea:

Abonează-te

Cele mai citite

Articole similare

Nou la Știrile Media. Meserii pe bune – fișa postului… nespusă

Lansăm o rubrică dedicată meseriilor din viața reală! Începând de...

(Video) Camelia Voinea răspunde acuzațiilor: „Este o campanie împotriva noastră”

Camelia Voinea: „Acuzatiile de abuz sunt absurde, îmi voi...

Taxa pentru afișaj publicitar: ce trebuie să știe firmele din Constanța

Taxa pentru afișaj în scop de reclamă și publicitate Taxa...

(Foto/Video) CSM Constanța domină Campionatele Naționale de înot în bazin scurt. Sportivii au obținut 155 de medalii

Performanțe remarcabile la Campionatele Naționale de înot în bazin...