SURSE! Modernizarea falezei portului Tulcea, o himeră sau un proiect ratat din cauza incompetenței?

Date:

Ovidius Clinical Hospital

Faleza portului Tulcea se întinde pe o distanță de 1 km și jumătate

Faleza ”Ivan Patzaichin” a fost inaugurată anul trecut în cadrul unui spectacol fastuos care a costat aproximativ 213.000 de euro. Proiectul a fost finanțat din fonduri europene în valoare de 245.253.627,76 de lei, adică peste 50.000.000 de euro, fiind vorba despre una dintre cele mai importante investiții din județul Tulcea, o infrastructură portuară nouă cu o suprafață de peste 36.000 de mp și o promenadă modernă. La numai câteva luni distanță se pot observa deja fisurile lucrării mărețe cu care Consiliul Județean Tulcea s-a lăudat la acea vreme.

Câțiva specialiști au evaluat proiectul și au tras următoarele concluzii importante:

  1. Lipsa de experiență și, în special, lipsa competențelor tehnice ale personalului ce administrează această infrastructură portuară.
  2. Prețurile de execuție a diverselor lucrări au fost exagerate.
  3. Cheul nou rezultat este imposibil de practicat la diverse cote ale Dunării, astfel că navele de pasageri, cât și cele de croazieră se află în imposibilitatea acostării (aspect sesizat, încă de la începutul lucrărilor, de reprezentanții companiilor ce operează flote de nave comerciale).
  4. Pontoanele de acostare nou create (de către RA AZL Sulina – operatorul economic ce administrează această infrastructură portuară) pentru acostarea navelor care au greutăti foarte mari (nave de croaziere) sunt improprii și pot creea incidente afectând siguranța traficului naval.
  5. Numărul danelor de acostare a fost diminuat.
  6. Infrastructura nu permite accesul autovehiculelor de intervenție rapidă – echipaje de prim-ajutor ISU / Ambulanță etc.
  7. Infrastructura nu permite accesul controlat al operatorilor economici care își desfășoară activitatea economică pe faleza municipiului Tulcea.
  8. Infrastructura va genera costuri de exploatare si mentenanță foarte mari deoarece, în forma actuală, va avea drept consecință schimbarea curenților Dunării, respectiv accelerarea fenomenului de depunere a nămolului, fiind necesare lucrări perioadice de decolmatare, iar volumele de dragaj vor fi considerabil mai mari.

Vezi video Faleza Tulcea.

Întrebat despre impactul pe care îl are acest proiect în dezvoltarea afacerii pe care o administrează, un operator de turism a declarat pentru ȘtirileMedia că „… este începutul unui calvar pentru toți operatorii de turism ce operează în portul Tulcea. Sunt condiții precare oferite navelor cu deplasament mare ce acostează aici, veți vedea că incidentele vor crește ca număr, iar asta pentru că sunt deficiențe majore la pontoanele de acostare.”

Este curios de ce Autoritatea Navală Română nu s-a implicat în derularea acestui proiect important de investiții, acordând importanță siguranței traficului naval în portul Tulcea. În acest sens, vom lua legătura cu reprezentanții instituției pentru a lămuri acest aspect.

Revenind la proiectul ambițios, după finalizarea lucrărilor acestei investiții nu a fost revizuit Regulamentul de Organizare și Funcționare a Portului Tulcea, elaborat în baza:

  • Ordonanței Guvernului nr. 22 din 29 ianuarie 1999 privind administrarea porturilor și a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparținând domeniului public, precum și desfășurarea activităților de transport naval în porturi și pe căile navigabile interioare,
  • Legii nr. 235 din 29 noiembrie 2017 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor și a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparținând domeniului public, precum și desfășurarea activităților de transport naval în porturi și pe căile navigabile interioare,
  • Ordinul Ministrului Transporturilor si Infrastructurii nr. 636 din 13 august 2010 pentru aprobarea Regulamentului portuar-cadru,
  • Ordonanța nr. 42 din 28 august 1997 privind transportul maritim și pe căile navigabile interioare, Hotărârea Guvernului României nr. 245 din 4 martie 2003 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonanței Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval,
  • Hotărârea Guvernului României nr. 452 din 18 aprilie 2003 privind desfășurarea activității de agrement nautic.

Mai mult decât atât, se pare că nu există un Regulament privind închirierea punctelor de acostare din portul Tulcea și nici un Caiet de sarcini, inclusiv criterii de acordare a punctajului pentru fiecare activitate în parte, conform vreunei Hotărârii ale Consiliului Județean Tulcea privind închirierea infrastructurii de transport naval care aparține domeniului public al județului Tulcea și care este concesionată administrației portuare RA AZL Sulina (conform Ordonanței Guvernului Romaniei nr. 71 din 29 august 2002 privind organizarea și funcționarea serviciilor publice de administrare a domeniului public și privat de interes local si Ordonantei Urgenta a Guvernului Romaniei nr. 57/2019 privind Codul administrativ).

La momentul redactării acestui articol, din informațiile pe care le avem, reiese faptul că tarifele practicate de către RA AZL Sulina nu sunt aprobate de autoritatea tutelară, respectiv Consiliul Județean Tulcea.

Acest lucru înseamnă că activitatea în portul Tulcea se desfășoară în voia și după bunul plac și interes al celor care administrează infrastructura portuară.

În acest context, în baza detaliilor prezentate, ar trebui ca reprezentanții Curții de Conturi a României, a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, dar și a Consiliului Concurenței să evalueze situația și să impună intrarea cât mai rapidă în legalitate.

În perioada următoare, echipa ȘtirileMedia va discuta cu autoritățile. Vom reveni.

spot_img
Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului.

În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația Stirilemedia.ro, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile furnizate de stirilemedia.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal dacă este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Conținutul website-ului este destinat exclusiv informării publice. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conținutului acestui website (în limita a 500 de caractere, fără a cita sursa).

Vă rugăm să aveți în vedere faptul că toate comentariile la articole sunt moderate, pentru a evita injuriile, calomniile, informațiile false.

Vă încurajăm să comentați, cu rugămintea de a folosi un limbaj decent, evitând atacuri la persoană și informații false.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Distribuie postarea:

spot_img
Cloud Hosting

Abonează-te

Ovidius Clinical Hospital

Cele mai citite

Articole similare

Pugiliștii Alexandru Buleu și Erson Huseim au câștigat Cupa României!

Au câștigat Cupa României Doi pugiliști de la CSM Constanța...

(Video) Vaslui: Tragedie pe DN 24. Trei persoane au decedat

Trei persoane au decedat în urma unui accident pe...