Timp pentru activităţi extraşcolare şi odihnă, protecţie pentru elevii care sesizează nereguli în şcoli, educaţie nediscriminatorie: Un nou statut a fost depus la Ministerul Educaţiei

Date:

Ovidius Clinical Hospital

Elevii solicită drepturi noi, cum ar fi cel la odihnă şi timp liber, precum şi o reglementare clară a temelor astfel încât acestea să fie date în sprijinul elevilor, nicidecum pentru evaluarea acestora. Astfel, majoritatea elevilor care au participat la o amplă consultare a Salvaţi Copiii România au afirmat că nu au suficient timp pentru activităţi recreative, culturale şi sportive din cauza sarcinilor şcolare exagerate care le sunt trasate în afara programului şcolar.

Urmare a consultării, un grup de reprezentanţi ai copiilor, voluntari ai Organizaţiei Salvaţi Copiii România, precum şi reprezentanţii Asociaţiei Elevilor din Constanţa, Asociaţiei Elevilor din Bucureşti-Ilfov şi Asociaţiei Vâlcene a Elevilor au depus, joi, la registratura Ministerului Educaţiei un proiect al „Statutului Elevului 2.0”. Proiectul de act normativ a fost redactat în urma unor consultări şi dezbateri care au adunat în ultimele săptămâni peste 1.100 de elevi şi reprezentanţi ai acestora din toate judeţele ţării, în cadrul unui proces coordonat de Salvaţi Copiii România.

„Acest statut cuprinde cererile şi nevoile a aproximativ 1000 de elevi consultaţi prin formularul lansat de Salvaţi Copiii şi amendamentele colectate în urma a 3 consultări publice. Ministerul Educaţiei continuă să ne dezamăgească.”, a spus Lorena Drăguşin, preşedinte AEC.

În acest statut se regăsesc prevederi revoluţionare pentru elevi precum:

1. Protecţia elevilor pentru sesizări în interesul public: Crearea unei proceduri care protejeaza elevul în cazul în care orice sesizare să fie scutită de sancţiuni asupra elevilor care aleg să vorbească despre probleme din cadrul unităţii şcolare.

2. Intregarea metodologiei de acordare a feedback-ului: Feedback-ul elevilor oferă profesorilor o perspectivă valoroasă asupra eficacităţii metodelor lor de predare şi a impactului acestora asupra învăţăturii. Feedback-ul trebuie să fie anonim şi să fie acordat fiecărui cadru didactic, iar direcţiile de învăţământ preuniversitar trebuie să fie implicarea în monitorizarea desfăşurării acestui proces.

3. Reglementarea normelor de bază despre igienă şi sănătate: Dotarea cu mobilier se va face corespunzător vârstei şi dezvoltării fizice sau dizabilităţii copiilor şi tinerilor, având în vedere numărul acestora. Fiecare grup sanitar va fi dotat cu hârtie igienică şi coş de gunoi cu capac, pedală şi sac menajer, inclusiv produse de igienă feminină în grupurile sanitare pentru fete.

4. Reglementarea dreptului la odihnă, timp liber şi a temelor: Orarul elevilor nu trebuie să depăşească pentru învăţământul primar 4 ore pe zi; pentru învăţământul gimnazial 5 ore pe zi; pentru invatamantul liceal/tehnologic 6 ore pe zi. De asemenea, programul şcolar nu trebuie să înceapă mai devreme de ora 8:00 şi să nu se termine mai târziu de ora 19:00. O altă modificare importantă este aceea ca elevii nu trebuie sa aibă două sau mai multe evaluări în aceeaşi zi sau în zile consecutive.

„Elevii au cerut să discute cu un reprezentant al Ministerului Educaţiei pentru a afla punctul de vedere al dumnealor cu privire la statut, însă niciun angajat al instituţiei nu a fost disponibil pentru elevi. Încă o dată, elevii sunt ignoraţi de către autoritatea care ar trebui să le vină în ajutor, să îi asculte şi să îi susţină. Solicităm Ministerului Educaţiei să analizeze prezentul statut, iar ulterior să îl aprobe pentru ca elevii să beneficieze de un sistem educaţional echitabil.”, a mai spus Lorena Drăguşin, preşedinte AEC.

„Organizaţiile semnatare cer Ministerului Educaţiei să includă în noul statut dreptul de a primi un dispozitiv electronic cu acces la internet pentru învăţământul online şi pentru resursele educaţionale virtuale, respectiv reglementarea tratamentului egal şi nediscriminatoriu în şcoală pe baza practicii administrativ-jurisdicţionale a Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării şi a cazurilor semnalate în ultimii ani la nivelul Organizaţiei Salvaţi Copiii. Accesul nediscriminatoriu în şcoală este definit în proiect astfel încât elevii să folosească toate căile de acces şi totodată să nu li se mai încalce dreptul fundamental la educaţie pe motive precum întârzierile sau lipsa unor semne distinctive.”, au spus reprezentanții Organizației Salvați Copiii.

Nu în cele din urmă, documentul vine să îmbunătăţească regulile privind răspunderea disciplinară a elevilor, corelată cu prevederile Codului civil astfel încât să înceapă odată cu vârsta de 14 ani. Exmatricularea elevilor se va putea face doar pentru infracţiuni şi doar după luarea unor măsuri privative de libertate.

Proiectul depus armonizează drepturile şi îndatoririle elevilor cu noile dispoziţii din Legea învăţământului preuniversitar, le clarifică şi le face mai uşor de înţeles şi aplicat atât de către elevi, cât şi de către cadrele didactice.

„Copiii ne atrag atenţia că procesul de educaţie trebuie să pornească de la elev şi nevoile lui de cunoaştere şi dezvoltare, fără a reduce învăţarea la note şi calificative. Este momentul să-I ascultăm şi să le apreciem efortul de a se implica şi de a-şi cere drepturile.”, a declarat Gabriela Alexandrescu, preşedinte executiv Salvaţi Copiii România.

Statutul Elevului ar trebui transpus într-un ghid online interactiv pentru informarea elevilor şi va trebui adus la cunoştinţa acestora la începutul fiecărui ciclu de studiu prin grija conducerii unităţii de învăţământ.

Alt element de noutate constă în înfiinţarea forumurilor elevilor la nivelul localităţilor urbane pentru prezentarea şi dezbaterea problemelor locale ale elevilor. Acesta se va întruni cel puţin trimestrial, va reuni elevii reprezentanţi dintr-o localitate şi va stabili soluţii şi măsuri la problemele identificate alături de reprezentanţii autorităţilor locale.

În vederea implementării noului statut al elevului, capitolul de dispoziţii finale introduce obligaţii de monitorizare a aplicării statutului trasate în sarcina Ministerului Educaţiei şi direcţiilor de învăţământ preuniversitar din teritoriu. Direcţiile judeţene şi cea a municipiului Bucureşti vor monitoriza respectarea statutului la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ, în timp ce ministerul va agrega datele din judeţe, urmând ca acestea să prezinte anual un raport privind aplicarea statutului elevului la nivel naţional, respectiv la nivel local. Rapoartele anuale vor cuprinde planuri de acţiune pentru anul şcolar următor în vederea rezolvării problemelor constatate la nivel instituţional sau sesizate de reprezentanţii elevilor.

Statutul este compus din peste 60 de pagini şi are o structură consistentă.

Elevii solicită Ministerului Educaţiei să preia propunerea prezentată şi să formeze un grup de lucru pentru stabilirea unei forme care să fie supusă consultării publice.

„Statutul Elevului 2.0” este susţinut de către: Organizaţia Salvaţi Copiii România, Asociaţia Elevilor din Constanţa, Asociaţia Elevilor din Bucureşti-Ilfov, Asociaţia Elevilor din Maramureş, Asociaţia Elevilor din Timiş, Asociaţia Elevilor din Bacău, Asociaţia Vâlceană a Elevilor, Uniunea Liceenilor Maghiari (Makosz), precum şi Federaţia Coaliţia pentru Educaţie.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului.

În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația Stirilemedia.ro, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile furnizate de stirilemedia.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal dacă este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Conținutul website-ului este destinat exclusiv informării publice. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conținutului acestui website (în limita a 500 de caractere, fără a cita sursa).

Vă rugăm să aveți în vedere faptul că toate comentariile la articole sunt moderate, pentru a evita injuriile, calomniile, informațiile false.

Vă încurajăm să comentați, cu rugămintea de a folosi un limbaj decent, evitând atacuri la persoană și informații false.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Distribuie postarea:

Cloud Hosting

Abonează-te

Ovidius Clinical Hospital

Cele mai citite

Articole similare

Universitatea „Ovidius” din Constanța a acordat prima diplomă „Doctor Europaeus” Luminiței Steriu, doctor în filologie franceză

Institutul Studiilor Doctorale (ISD) din cadrul Universității „Ovidius” din...

(Video) 16 cetăţeni străini, depistați ascunși într-un camion cu fructe, la P.T.F. Nădlac II

Poliţiştii de frontieră arădeni din cadrul Punctului de Trecere...

Târg de Mărțișoare la Muzeul de Artă Populară. Micile obiecte sunt lucrate manual

În perioada 26 februarie – 1 martie, Muzeul de...