Reprezentanții celei mai mari organizații a transportatorilor de mărfuri din vestul țării, Asociația Patronală a Transportatorilor „Europa 2002” (APTE 2002), au exprimat dezamăgirea față de acordul privind aderarea României la Schengen doar pe căile aeriană și maritimă. Aceștia consideră că această aderare parțială este „praf în ochi” și solicită Guvernului să intensifice eforturile pentru a obține și aderarea cu frontierele terestre tot în 2024.
Dorin Pop, vicepreședintele APTE 2002, a subliniat că traficul aerian și naval este redus în comparație cu cel terestru în România. Aderarea doar pe căile aeriană și maritimă nu va avea un impact semnificativ în economie și societate. Pop a adăugat că, deși controalele documentelor vor persista în aeroporturi, cozile kilometrice la frontierele terestre vor continua să afecteze societatea și economia.
Transportatorii se plâng de cozile lungi la frontierele terestre, exemplificând cu o coadă de patru kilometri de camioane la frontiera cu Ungaria. Dorin Pop a subliniat că aceste cozi afectează negativ economia și cer ca acțiunile și negocierile Guvernului să se intensifice pentru a obține o aderare completă la Schengen cu frontierele terestre în 2024.
Transportatorii anticipează un an dificil în 2024, cu creșterea taxelor de drum în Europa, majorarea costurilor de asigurare pentru mărfuri și camioane, precum și a polițelor RCA. Aceste creșteri de costuri se vor reflecta în cele din urmă în prețurile de la raft, conform declarațiilor lui Dorin Pop.
Ministerul Afacerilor Interne a anunțat că a ajuns la un acord politic cu Austria și Bulgaria privind extinderea spațiului Schengen cu România și Bulgaria la frontierele aeriene și maritime începând cu martie 2024. Cu toate acestea, transportatorii insistă asupra aderării complete la Schengen, inclusiv cu frontierele terestre, pentru a facilita circulația și a reduce cozile la granițe.